Snelheid in verblijfsgebieden
Voor dit onderwerp klikt u op "lees meer"
Sinds 2006 werken het politieteam Noordoost Fryslân, wegbeheerders en Veilig Verkeer Nederland samen in het project Team Subjectief. Subjectief staat hierbij voor de ervaren verkeersonveiligheid door direct betrokkenen, dus bewoners en/of gebruikers van de weg.
Het project richt zich op wegen waar een maximum snelheid geldt van 30 of 60 kilometer per uur. Deze wegen zijn in eerste instantie bedoeld om prettig te kunnen ‘verblijven’, voor mensen die in het gebied wonen of werken en die veilig gebruik willen maken van deze wegen, of het nu lopend, fietsend, spelend of autorijdend is. Verblijfsgebieden dienen kwaliteit voor de bewoners te bieden. De verkeersfunctie is op deze wegen dus ondergeschikt.
Veel van deze wegen worden toch gebruikt door sluipverkeer en dat wordt een probleem als de snelheid van dit verkeer te hoog ligt. Maar ook bewoners zelf rijden vaak (onbewust) te hard. Hoge snelheden hebben een zeer negatief effect op de leefbaarheid. Dit is niet altijd in cijfers uit te drukken, maar zowel de politie, wegbeheerder als Veilig Verkeer Nederland vinden het belangrijk dat klachten van burgers, als het gaat om verkeersveiligheid, serieus worden genomen.
Team Subjectief
Graag wijzen wij u als bestuur van Dorpsbelangen op de mogelijkheid melding te doen van te hoge snelheden op 30 en 60 kilometerwegen. Dat kan door individuele burgers, maar ook door bijvoorbeeld de secretaris van uw bestuur. Op http://vvn.viaclick.nl/ kan de melder een profiel aan maken en de melding plaatsen. Belangrijk is dat onder toelichting vermeld wordt dat het gaat om een melding voor Team Subjectief, zodat de Meldpuntmedewerker deze melding gelijk door kan geven aan de collega die betrokken is bij het project Team Subjectief.
Meldpunt Veilig Verkeer
Het is belangrijk de melding in het digitale systeem te zetten. Het Meldpunt in deze vorm is nieuw. Veilig Verkeer Nederland werkt hierin samen met Via, een toonaangevend bedrijf dat wegbeheerders en andere beleidsmakers adviseert over duurzame mobiliteit. Met ingang van dit jaar wordt het Meldpunt landelijk beschikbaar voor alle burgers en instellingen die een verkeersonveilige situatie willen melden. Melders hebben ook zicht op meldingen van anderen in hun buurt en kunnen daar hun stem aan geven. Voor wegbeheerders, maar ook voor andere beleidsmakers en voor Veilig Verkeer Nederland is dit belangrijke informatie.
Aanpak
Na binnenkomst van de melding, wordt de straat beoordeeld op inrichting, worden metingen verricht en wordt onderzoek gedaan naar de ervaringen van bewoners. Is de inrichting in orde en worden er te hoge snelheden gemeten, dan volgt een periode van waarschuwen door de politie. In de lokale media wordt aandacht voor het probleem gevraagd. Vervolgens worden er bekeuringen uitgeschreven, waarbij de politie de bestuurder persoonlijk aanspreekt op zijn of haar gedrag. Is de inrichting van de weg niet in overeenstemming met de maximumsnelheid, dan is de wegbeheerder aan zet.
Daarnaast kunnen bewoners met ondersteuning van Veilig Verkeer Nederland in de eigen straat, wijk of dorp aandacht vragen voor onveilig verkeersgedrag door Buurtacties uit te voeren. In de praktijk blijkt dat door een betere bewustwording van de eigen rol en verantwoordelijkheid in het verkeer vaak al een positieve gedragsverandering tot stand komt.
Als u nog vragen heeft, hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Veilig Verkeer Nederland, district Fryslân
Margot Blaauw
Projectleider
0511-548590
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Het project richt zich op wegen waar een maximum snelheid geldt van 30 of 60 kilometer per uur. Deze wegen zijn in eerste instantie bedoeld om prettig te kunnen ‘verblijven’, voor mensen die in het gebied wonen of werken en die veilig gebruik willen maken van deze wegen, of het nu lopend, fietsend, spelend of autorijdend is. Verblijfsgebieden dienen kwaliteit voor de bewoners te bieden. De verkeersfunctie is op deze wegen dus ondergeschikt.
Veel van deze wegen worden toch gebruikt door sluipverkeer en dat wordt een probleem als de snelheid van dit verkeer te hoog ligt. Maar ook bewoners zelf rijden vaak (onbewust) te hard. Hoge snelheden hebben een zeer negatief effect op de leefbaarheid. Dit is niet altijd in cijfers uit te drukken, maar zowel de politie, wegbeheerder als Veilig Verkeer Nederland vinden het belangrijk dat klachten van burgers, als het gaat om verkeersveiligheid, serieus worden genomen.
Team Subjectief
Graag wijzen wij u als bestuur van Dorpsbelangen op de mogelijkheid melding te doen van te hoge snelheden op 30 en 60 kilometerwegen. Dat kan door individuele burgers, maar ook door bijvoorbeeld de secretaris van uw bestuur. Op http://vvn.viaclick.nl/ kan de melder een profiel aan maken en de melding plaatsen. Belangrijk is dat onder toelichting vermeld wordt dat het gaat om een melding voor Team Subjectief, zodat de Meldpuntmedewerker deze melding gelijk door kan geven aan de collega die betrokken is bij het project Team Subjectief.
Meldpunt Veilig Verkeer
Het is belangrijk de melding in het digitale systeem te zetten. Het Meldpunt in deze vorm is nieuw. Veilig Verkeer Nederland werkt hierin samen met Via, een toonaangevend bedrijf dat wegbeheerders en andere beleidsmakers adviseert over duurzame mobiliteit. Met ingang van dit jaar wordt het Meldpunt landelijk beschikbaar voor alle burgers en instellingen die een verkeersonveilige situatie willen melden. Melders hebben ook zicht op meldingen van anderen in hun buurt en kunnen daar hun stem aan geven. Voor wegbeheerders, maar ook voor andere beleidsmakers en voor Veilig Verkeer Nederland is dit belangrijke informatie.
Aanpak
Na binnenkomst van de melding, wordt de straat beoordeeld op inrichting, worden metingen verricht en wordt onderzoek gedaan naar de ervaringen van bewoners. Is de inrichting in orde en worden er te hoge snelheden gemeten, dan volgt een periode van waarschuwen door de politie. In de lokale media wordt aandacht voor het probleem gevraagd. Vervolgens worden er bekeuringen uitgeschreven, waarbij de politie de bestuurder persoonlijk aanspreekt op zijn of haar gedrag. Is de inrichting van de weg niet in overeenstemming met de maximumsnelheid, dan is de wegbeheerder aan zet.
Daarnaast kunnen bewoners met ondersteuning van Veilig Verkeer Nederland in de eigen straat, wijk of dorp aandacht vragen voor onveilig verkeersgedrag door Buurtacties uit te voeren. In de praktijk blijkt dat door een betere bewustwording van de eigen rol en verantwoordelijkheid in het verkeer vaak al een positieve gedragsverandering tot stand komt.
Als u nog vragen heeft, hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Veilig Verkeer Nederland, district Fryslân
Margot Blaauw
Projectleider
0511-548590
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.dorp-ee.nl/